W szkołach podstawowych i średnich coraz częściej zamiast jedynie tradycyjnych metod nauczania (np. wykład, prelekcja, praca z książką) stosowane są też innowacyjne techniki – poznajmy bliżej wybrane z nich.
Jakie są nowoczesne metody nauczania?
Przykładowe nowoczesne metody nauczania to m.in. EduScrum, neurodydaktyka, projekty edukacyjne, zasady Montessori, mapy mentalne, różne odmiany dyskusji czy gry dydaktyczne, burza mózgów, studium przypadku, obserwacja, dyskusja panelowa.
Jedną ze szkół średnich, w których wykorzystywane są innowacyjne techniki edukacyjne, jest Autorskie Liceum Przyszłości we Wrocławiu. Znaczenie ma swobodne stosowanie różnych strategii uczenia się i ich odpowiednie dopasowane do ucznia – nauczyciel musi mieć świadomość, jakie metody dany nastolatek preferuje, które z nich pomagają mu uczyć się efektywnie i z przyjemnością.
Model Montessori
Już wiele lat temu Maria Montessori opisała zasady funkcjonowania mózgu i koniecznych do spełnienia warunków, by nauka nie była nudnym obowiązkiem, lecz stała się przyjazna. W tym modelu m.in. nie ma ocen. Licealiści zapisują w indeksie wykonane aktywności i przychodzą do nauczyciela na konsultacje. Dzieci uczą się samodzielności, planowania i brania odpowiedzialności za naukę. Poza samodzielną edukacją i pracą własną w szkole Montessori stawia się też na współpracę.
Neurodydaktyka
Dzięki zindywidualizowaniu planu zajęć i metodzie projektów, neurony mogą zacząć szaleć ze szczęścia, a uczeń czerpie frajdę m.in. z poszukiwania, odkrywania, główkowania czy wyrabiania oraz bronienia własnego zdania.
Poza tym nauka jest bardziej efektywna, jeśli dzieci robią to, co je interesuje. Bardzo ważne jest znalezienie i rozwój talentów. W Autorskim Liceum Przyszłości we Wrocławiu są odpowiednie warunki do rozwijania kompetencji, a także do osobistego rozwoju.
Psychoedukacja
Dzięki spotkaniom uczniów z psychologiem, można uczestniczyć w dyskusjach, poznawać i rozwiązywać różne problemy związane z okresem dojrzewania, uczyć się radzić sobie z niepowodzeniami i konfliktami, a także wzmocnić cenne kompetencje i określić ważne dla danego ucznia wartości.
Współpraca oparta na partnerstwie
Nauczyciel w Autorskim Liceum Przyszłości we Wrocławiu pełni rolę tutora. Potrafi rozmawiać z nastolatkami, odnosić się do nich z szacunkiem, traktować z powagą i darzyć zaufaniem. Bardzo ważna jest też otwarta komunikacja, tolerancja, inteligencja społeczna i emocjonalna. Spotkania z tutorem to szansa na partnerską relację – razem ustalany jest plan rozwoju, mocne strony, odkrywane są pasje dziecka i metody realizacji założeń.
f: xusenru / pixabay